søndag 23. oktober 2011

Ønskes kjøpt: Elskerinne, sekretær og hustru (mars 2010)



(Ottar-bladet februar/mars 2010)


Min far er gått bort. Jeg savner ham og ønsker meg en ny pappa. En som bryr seg om meg og familien min, som stiller opp for å fikse ting, er stolt av meg, kjærlig og snill, og oppriktig interessert i min gjøren og laden. Hvor får jeg tak i en slik?

Kjøpe seg en mann
Søk på ”buy a new father” gir ca 85.000 treff, som google komprimerer til 24 reelt ulike sider. Ingen av dem er nyttige overhodet. Med tanke på mor, som er blitt enke, prøvde jeg ”buy a new husband”. Det var enda verre. Treffene ble komprimert til 19, som stort sett handlet om hvor umulig det er å få kjøpe en ny mann. Ingen tilbud.

Kjøpe seg en kone
I modernitetens navn forsøkte jeg så ”buy a new wife”. Jeg fikk 1.710.000 treff. Komprimert til 59 definerte ulike funn handlet nesten alle om reell konekjøping. Et eksempel: “it is not uncommon to hear of the occassional Marwari husband who will refuse to pay for his wife's chemotherapy since he figures that he can buy a new wife for less money”.

Bare “buy a wife” ga enda flere treff. De var i all hovedsak tilbud og løsningsforslag. Ikke alltid like velformulerte, men ofte erfaringsbasert: ”I garantid if you go to colombia in esmal town you find poor famly who give you they dora for marge for same money i know that becose i have a friend who did”.

Kjøp og salg
Slik er konseptet: Jeg har noe du vil ha, og du har noe jeg vil ha. Begrepet kjøpekoner er vel etablert i Norge. Presumptivt har norske menn noe som en del utenlandske kvinner ønsker seg – penger, hus, et trygt hjemland, vennlig fremferd, statsborgerskap. Og hun har kanskje mer ungdom, skjønnhet, tålmodighet, utholdenhet eller andre gode egenskaper – enn han kunne oppnådd i det norske kjønnsmarkedet.

Logisk sett skulle man tro at markedet også virket andre veien, at kvinner fra den rike verden også anskaffer seg kjøpemenn. Men nei.

De største gruppene som gifter seg inn i norske hjem er fra Polen og Tyskland, tett fulgt av Thailand. Områdeleder i Oppholdsavdelingen, Snorre Sæther, sier at fire av fem familieinnvandrere i 2008 var kvinner, som regel for å gjenforenes med ektemann i Norge.”Thailandske borgere får i all hovedsak familieinnvandringstillatelse med norske borgere de har stiftet familie med”.

Ved mistanke om proformaekteskap vurderes blant annet aldersforskjell mellom partene, hvor godt partene kjenner hverandre, og ”om ekteskapet er atypisk i forhold til ekteskapstradisjoner i hjemlandet”. Dermed ligger norske kvinner dårlig an hvis de ønsker å hente seg en sprek yngre mann i utlandet. I de fleste land er det typisk at rike eldre menn får seg yngre koner, men sørgelig atypisk at bytteforholdet går andre veien.

Hva regnes som proforma ekteskap?
”UDI vurderer å trekke tilbake eller avslå opptil hundre oppholdstillatelser, norske statsborgerskap eller søknader om familieinnvandring fra tyrkiske menn. Etter en grundig vurdering har det blitt konkludert med at disse mennene har inngått ekteskap med norske kvinner først og fremst for å få oppholdstillatelse i Norge. Tyrkiske statsborgere får flest avslag på grunn av mistanke om proforma, fulgt av marokkanske og vietnamesiske statsborgere.” Mens ekteskap mellom norske menn og thailandske kvinner stort sett glir greit gjennom prosessen, selv om man nok kan mistenke at kvinnene primært ønsker oppholdstillatelse. Men disse ekteskapene er vel "typiske" nok for UDI.

Kvinnerollen
Ser du på Grey’s Anatomy? I en episode sa Christina omsider ja til å gifte seg med Burke. Det var mye akkedering og problematisering rundt ekteskapet, men Christina sier fortrøstningsfullt: ”We're both doctors, we will have money, we can buy a wife."

Hun snakket ikke om trekantsex. Det var heller middag, husvask og barnepass det handlet om. Og for all del: Hvem ønsker ikke å komme hjem til ryddig hus duftende av kjøttkaker og løk, for ikke å snakke om noen som oppriktig ønsker å høre deg fortelle om dagen din? Eller som i det minste er villig til å late som.

Det ser ut til at jeg får anbefale mor å bli lesbisk. Så får jeg hjelpe henne å skaffe seg en egnet kone. Gjerne en som kan reparere sykler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar