Klassekampens Tommy Olsson har vært kulturlivsdebattant i Stavangers Kverulantkatedral, og der gjenoppdaget han problemstillingen om underfinansierte «lokale kunstscener utenfor Oslo». Ikke bare det, men selveste kulturhovedstaden 2008 mangler fortsatt midler til det aller meste på kulturfronten, hvilket Tommy Olsson heldigvis er rystet over, men han legger skylden lokalt, på manglende motstand, på manglende politisk vilje og lokal finansiering. Og som bevis på dette, bruker – og godkjenner! – han Kunstforeningens salg av byens Barbara Hepworth-skulptur for å berge seg selv.
Seierherren skriver historien, Tommy Olsson, og det er
lettere å bruke tid på historier hvis man har 44 millioner på bok og ikke har bladd
opp 141.000 kroner i saksomkostninger av private lommer – forgjeves, fordi
Hepworth ble solgt med lynfart, så retten avviste saken – for å stoppe
fjorårets mest vulgære kunstsalg.
For du er feilinformert, Olsson. Ikke om byer som sliter med å finansiere
kultur, kommer tilbake til det, men om Kunsthall Stavanger. Skammen skal ikke
fordeles likt når kunst er blitt cash.
Kunsthall eksisterte ikke før 13.september 2013. Du snakker om «de
faglig viktigste institusjonene» som møter motstand når de «prøver å berge
virksomheten sin med offentlige midler». Stavanger Kunstforening har ikke vært særlig
viktig på mange år, og Kunsthall er helt ny.
Hele 2012 var det totalt 357 besøkende i Kunstforeningen. 12
medlemmer stilte på årsmøtet, avslo kommunen og kunstmuseets redningsplan, og valgte
inn et styre som ansatte daglig leder og startet A brand new kunsthall: i et
nedslitt bygg, nesten uten medlemmer, så godt som uten finansiering, kun en
sekretær og en ny leder som pendlet fra New York.
Et halvt år etter oppstart ble jeg bedt om å sitte i styret,
og etterlyste regnskap (elendig), budsjett (forelå ikke – i mars!) og strategi
(fantes ikke). Så jeg takket nei. I april fikk vi vite at Mugaas skulle selge
Hepworth for å skaffe penger. Da begynte bråket.
Ja, det var først et utpressingstiltak. Nystartede Kunsthall
ville ha mer av kulturbudsjettet enn de var tildelt. Jeg begriper ikke at andre
kulturaktører ikke har reagert på dette, men dem om det. Var det så byens
forbannede plikt å bla opp millionene som nye Kunsthall krevde, bare fordi
skulpturen stod på deres plen? Det var byen selv som dengang kjøpte inn
Hepworth – skulle vi nå «kjøpe» den om igjen fordi nye Kunsthall ønsket seg
penger, masse penger? Nei! Dermed solgte de Hepworth for å finansiere «bygg og
drift». Støtter du Kunsthall i dette, må du også gi FrP rett i at man kan selge
Munch for å drive Munch-museet.
Kunstforeningen la i 1965 sin store kunstsamling i en
stiftelse fordi «det tilligger samfunnets organer å ha ansvaret for
Kunstforeningens faste galleri av kunstverdier […] det kan neppe sies å være
tidsmessig at dette ansvar i vårt velferdssamfunn tilligger et tilfeldig
sammensatt styre av mer privat karakter». Så ingen kunne senere bytte Hertervig
mot nytt tak, reisepenger eller egen ære. Klokt.
Javisst trenger kulturen mer penger. Men kommunen må sørge
for sykehjem og skoler, det er den Oslo-sentrerte staten som svikter. Ut over
de fem nasjonalinstitusjonene får hver Oslo-borger 2.685 kr per hode i
kulturbevilgninger (2013-tall) mens vi får 411 kr. Hadde vi fått like mye per hode, ville Rogaland hatt over en milliard - tusen
millioner - kroner mer til kultur hvert år. Da ville det begynt å svinge!
Det er ravende galt å overgi kulturprioriteringene til et tilfeldig
styre i en privat forening, noe Mugaas mfl har ettertrykkelig bevist ved å
selge Kunsten for å starte en splitter ny Kunsthall. Det skal vi være sinte for
i mange år fremover, og det burde du også være.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar