Skrevet av Ingebjørg Folgerø og Natasja Askelund
Cecilie Nissen kjemper for finansiering av Kristiansand
Kunsthall, et hederlig formål. Men virkemidlene er i stor grad usannheter og
desinformasjon. Det er beklagelig, fordi spørsmålet om finansiering er viktig.
I Dagens Næringsliv nylig forherliget Nissen Stavanger
Kunstforenings (SK) salg av byens Hepworth-skulptur for å finansiere eget bygg
og drift. Hun forstår ikke hvilken katastrofe salget var.
«At oljebyen ikke var istand til å skaffe midler for å
bevare kunstverket, er bittert», skriver Nissen. Men skulpturen var jo innkjøpt
av Stavanger Byselskab og Stavanger kommune! SK tok skulpturen som gissel for å
presse ut en ekstraordinær millionbevilling.
SK kunne klart seg uten å selge, de var aldri konkurs, selv
om driften har gått dårlig. I 2012 var besøkstallet nede i 357 personer for
hele året. Da tilbød kommunen å overta bygget, Kunstmuseet påtok seg å fylle
lokalene med aktivitet, og SK skulle fritt få bruke rommene to måneder hvert år.
SK sa nei, de ville ha alt betalt og enerett til bygget. Isteden solgte de Hepworth
for å finansiere ‘bygg og drift’, for ikke å snakke om eget utkomme og egen ære.
Hva formidlet SK med salget? Jo, at et nedslitt bygg og noen
få medlemmer er viktigere enn selve Kunsten. Da blir spørsmålene: Kan et
sykehjem selge sin utsmykning når de trenger nye rullestoler? Hvorfor
prioritere billige atelier når barneskoler har taklekkasjer? Hvordan kan vi
heretter argumentere for innkjøp av kunst til det offentlige rom?
År 1966 overdro SK sin verdifulle kunstsamling til en
stiftelse. Derfor er samlingen trygt bevart i Stavanger Kunstmuseum. Ellers
kunne f.eks Hertervig-samlingen vært spist opp av skiftende styrers ønske om
nytt tak eller en ekstra assistent.
Karl Wyller i SK begrunnet overdragelsen med at det «tilligger
samfunnets organer å ha ansvaret for Kunstforeningens faste galleri av
kunstverdier, som for eksempel Lars Hertervigs – og andre kunstneres – skatter,
[…] det kan neppe sies å være tidsmessig at dette ansvar i vårt velferdssamfunn
tilligger et tilfeldig sammensatt styre av mer privat karakter».
Han fikk sørgelig rett. På Stavanger Kunstforenings årsmøte
i 2012 møtte det 12 medlemmer og valgte inn et temmelig tilfeldig sammensatt styre,
som så besluttet å cashe inn den gjenværende skulpturen. Det er skamløst.
Staten må være primæransvarlig for å finansiere
visningsarenaer i alle de store byene. Det er urimelig å kreve at folk skal fly
til Oslo og bo på hotell for å få et glimt av god, statsfinansiert kunst. Men
en raus grunnfinansiering kan bare tildeles faglig solide og langsiktige
institusjoner. Tilfeldige sammensatte styrer i nedslitte, private organisasjoner
kan ikke legge premissene for kunstformidling. Det har Stavanger Kunstforening
ettertrykkelig bevist.
Jeg vil anbefale alle som leter etter forretningslån til Le_Meridian, de hjalp meg med lån på fire millioner dollar for å starte opp quiltingsvirksomheten, og det var raskt. Når jeg fikk et lån fra dem, var det overraskende hvor lett de hadde å jobbe med. De kan finansiere opp til $ 500.000.000.000 (fem hundre millioner dollar) i alle regioner i verden så lenge det kan garanteres 1,9% avkastning på prosjektene. Prosessen var rask og sikker. Det var definitivt en positiv opplevelse. Unngå svindlere her og ta kontakt med Le_Meridian Funding Service On. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. hvis du leter etter forretningslån.
SvarSlett