Så er Starbucks endelig åpnet på Tusenårsplassen, slik at
cruisepassasjerene kan bli skikkelig imponert. Som en såkalt markedsføringsekspert
sa til Aftenbladet i 2013: «Med Starbucks på plass i Stavanger øker
selvfølelsen blant mange av innbyggerne. De kan ta med tilreisende venner og
vise at Stavanger er en ‘forrektige’ by – helt på høyde med det beste i
utlandet.»
Ja, hurra. I fjor var det 21.366 Starbucks-utsalg i verden – nå er det muligens 21.367 og det gjør oss til
en skikkelig unik verdensby, eller hva?
Still deg opp nede på torget og drei sakte rundt. Hva ser
du? To kebabutsalg, en pizzakjede, en BurgerKing (med 14.372 utsalgssteder i
verden), en 7-Eleven (med hele 49.500 butikker, wow, tenk at de valgte lille
oss!) og altså et Starbucks kaffeutsalg. Tar turistene bølgen over dette? Tenker
de at denne byen må jeg sannelig anbefale til naboen? Det tviler jeg på.
Ta Firenze, en by med ca 330.000 innbyggere og ingen
Starbucks. Der nyter folk sin kaffe fra italienske kafeer og barer. Hvert år kommer likevel nesten to millioner
turister til Firenze. Man reiser ikke til utlandet for å gjøre det samme som
hjemme.
Mitt ankepunkt er ikke at Starbucks er her i byen, det er
meg ganske likegyldig. Det er dette: Hvis det hadde vært noen andre som ville
åpne et serveringssted i Torgtrappene, for eksempel en lokal pubeier, en
ambisiøs ung person som ville starte Kjells Kaffestue, endog Narvesen med kaffe
og pølser – ville det vært like greit? Ville Aftenbladet skrevet begeistret om
planene i 23 artikler, derav tre helsider pluss en dobbeltside pluss omtale på
forsiden og på lederplass? Jeg tviler på det. Ville de fått lov til å endre
bankfasaden og reguleringen for å etablere seg der? Jeg tviler sterkt på det
også. Her har Stavanger gjort knefall for en internasjonal kjede fordi vi er så
pinlig provinsielle at interessen Starbucks har for pengene våre oppleves som
et kompliment.
Zara, Starbucks, McDonalds, BurgerKing… disse kjedene gjør
oss ikke til en verdensby, de tryller oss ikke interessante eller attraktive. Tvert
imot! Store internasjonale kjeder fører bare til at Stavanger blir stadig likere
alle andre byer, bare i litt mindre skala. Med stadig færre spesielle lokale
butikker og spisesteder. Hva er da poenget med å komme hit? Turistene kan like
gjerne besøke en forstad til London. Og ikke bare det: Vi selv mister også noe
av gleden ved å reise til utlandet og besøke de kjedene vi har sett på fjernsyn
og film. Det er ikke like gøy å besøke et utsalgssted man har hjemme.
PS: Hvorfor har jeg ikke ropt opp om dette tidligere? Fordi
jeg har interesser i restaurantbransjen i Stavanger og dermed anser meg som
inhabil. Men som innbygger må jeg kunne sukke høyt nå som åpningen er unnagjort
både i trappa og i avisen. Jeg ønsker inderlig at byen for fremtiden kan
utvikle selvtillit nok til å eksistere i kraft av seg selv, og til å heie fram
de lokale næringsdrivende som skaper ekte og unike tilbud i byen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar