(Trykket IiRogalands Avis 23.januar 2017)
Jeg bor i enkel sykkelavstand fra
sentrum, men siden byens innbyggere spanderer på meg gratis parkering og jeg
til og med får kjøre i kollektivfeltet, lar jeg oftest sykkelen stå og tar
el-bilen til kontoret mitt i byen. Alt jeg behøver å gjøre, er å flytte bilen
hver tredje time. Ingen big deal. Der jeg parkerer, er plassen full av elbiler.
Parkeringsplasser, svevestøv og penger
Ja, jeg okkuperer en
parkeringsplass som noen andre kunne brukt for å handle varer eller tjenester.
Og jeg legger ikke igjen en eneste parkeringskrone i bykassen: faktisk taper
kommunen mange millioner på at jeg og andre elbilister ikke betaler for å
parkere i sentrum. Selvsagt er jeg med på å skape kø, både i sentrum og alle
andre steder. Dessuten sliter jeg asfalt og lager svevestøv akkurat som alle
andre bilister.
CO2-utslipp
Ren bil? Neida. Produksjon av
el-biler forårsaker faktisk mer CO2 enn produksjon av vanlige biler, pga
batteriene. Og siden vi er en del av det europeiske kraftmarkedet, og slett
ikke holder vannkraften innenlands, går elbilene i realiteten på en blanding av
vann-, kull- og kjernekraft. Slett ikke så rent som mange liker å innbille seg.
Elbiler betyr flere biler på veiene
Men viktigere i vår lille
Stavanger-debatt: Elbilene erstatter ikke bare andre biler på veiene. De øker
det totale antall biler som kjører rundt i byen, fordi det er så greit å slippe
å ta bussen - og likevel kjøre i kollektivfeltet. Det er så greit å slippe å
sykle - og likevel parkere gratis. Så elbiler betyr flere biler på veiene, mer
svevestøv, lengre køer, og mindre penger i bykassen.
Velstående voksne menn
Den vanligste elbil-eieren er
(iflg TNS Gallup) mellom 45 og 54 år, og det er desidert flest menn. Ikke nok
med det: Nærmere 50 prosent av elbileierne har ledende stillinger, og
brorparten av elbileierne har en årslønn mellom 500.000 og 700.000 kroner.
Sykehjem og barnehager
Derfor synes jeg at du er overraskende
grei som gir elbileierne alle disse fordelene. Særlig nå som staten tar bort
pålegget om gratis parkering for elbiler. Kommunen kan altså velge: Enten
fortsette å sponse elbilister, eller halvere parkeringsavgiften og hente inn
4-6 millioner ekstra fra Stavanger Parkering. Penger som kan brukes f.eks til
barnehage eller sykehjem. Fritt valg. Gi pengene til folk som har god råd og
liker å frese forbi i kollektivfeltet, eller bruk dem til noe fornuftig.
(PS: Selv om jeg skriver på egne
vegne og ikke ut fra noe Høyre-vedtak her, vil jeg stemme for å fjerne denne
urimelige fordelen hvis jeg får anledning. Og ja, jeg må med skam melde: Jeg
disponerer faktisk en elbil.)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar