Trykket i Stavanger Aftenblad 15.april 2014.
Styre og ledelse i Kunsthall Stavanger har besluttet å selge
et av Stavangers veldig få viktige kunstverk. Årsmøtet skal ta stilling til
dette den 24.april. Vi ber medlemmene tenke seg grundig om.
La oss først si oss imponert over Hanne Mugaas’ energi,
innsats og resultater for Kunsthall. Det er arrangert og planlagt spenstige
utstillinger, og hun har klart å skaffe mye økonomisk og praktisk støtte til
foreningen. Men vi må se konsekvensene av et eventuelt salg av
Hepworth-skulpturen i en større sammenheng.
Foreningens vedtektsfestede formål er «å fremme og formidle
interessen for kunst og kultur». Foreningen besitter tre verdier: Hepworth-skulpturen, bygningen og organisasjonen. La oss se på de tre verdiene hver for seg.
Bygningen
Det rosa bygget på Madlaveien er vakker og historisk viktig.
Den har gode utstillingslokaler, men er i elendig forfatning. Kommunen har gjennom
årene tildelt en del penger øremerket oppussing, men de senere årene er pengene
blitt brukt til drift isteden, mens bygningen har forfalt.
Forrige styreleder Sjur Lærdal uttalte lørdag at «ifølge
Borgen har imidlertid selve bygget nå negativ verdi, hvor naivt er vel det». Lærdal
tar nok feil. Bygningen er underlagt strenge verneregler, den er regulert til
allmennyttige formål, og den krever svært omfattende rehabilitering og
vedlikehold. En potensiell ny eier ville ikke kunne bruke bygget til verken
kontor, leiligheter, hotell eller andre mer lønnsomme formål. Og siden
Kunsthall Stavanger ikke har penger til husleie, er neppe noen villig til å
betale så mye som en krone for bygningen. Salg til private har vært forsøkt
uten løsning. Det er ikke marked for nedslitte bygg uten bruksverdi.
Kommunen og MUST (Museum Stavanger) har vært i dialog med
foreningen om mulighetene for å slå sammen foreningen og MUST. Dette ble avvist
av styret og årsmøtet i foreningen. Man valgte å beholde bygget og driftsmodellen,
selv om denne ikke har vært bærekraftig de siste 20 årene.
Hepworth-skulpturen
Skulpturen var en gave fra Stavangers gavefond og kommunen,
til dels for å kompensere for utvidelse av Madlaveien. Men når kommunen bidro til
et stort kunstverk istedenfor å betale kontant for grunnen, må man anta det var
fordi man ville bidra til kunst i byen, ikke til driftsmidler.
Betydningen av Barbara Hepworths arbeid framkommer også i
det at en av Kunsthalls første utstillinger – i november/desember i fjor – var
nettopp hennes Figures in a Landscape.
Pengeverdien av skulpturen er meget uklar. Styret har bedt
kommunen om å kjøpe skulpturen, og har gitt to verdianslag: Et norsk
auksjonsfirma har anslått 3-5 millioner, og en lignende skulptur ble omsatt via
Christies for ca 24 millioner. Nå betyr ikke det at man kan påregne å få 24
millioner kroner på bok. For det første var dette en rekordhøy pris for en Hepworth,
og én rik kjøpelysten person er ingen garanti for at det samme vil skje igjen.
For det andre er prisen en bruttopris. Fratrukket honorar til Christies fra kjøper
(ca 3,5 millioner) og selger (ca 2,5 millioner) sitter man igjen med ca 18
millioner. Et gjennomsnitt av 3-5 og 18 millioner gir et håp om ca 11 millioner
netto ved salg.
For øvrig undrer det oss at ikke foreningens styre har
innhentet et estimat fra Christies før de begynte å diskutere prising med
kommunen.
Vedtektene definerer styrets oppgaver. Første ledd lyder
«Det tilkommer styret a) Å lede foreningen i samsvar med formål og disponible
økonomiske midler.» Det er vår oppfatning at Hepworth-skulpturen ikke kan
regnes som disponible midler. Den er ikke engang oppført i foreningens
balanseregnskap. Teknisk sett eies den av foreningen, men på alle andre måter
tilhører den byen.
Organisasjonsform
I fjor ble foreningen drevet av Mugaas i halv stilling, en
sekretær i hel stilling, noen timelønnede ansatte og en hel del dugnad. I år skal
dette økes med halvannet årsverk. Med fire utstillinger i året må man påregne
utgifter på 3-5 millioner. I tillegg kommer drift og vedlikehold av bygningen. Hvis
foreningen får penger fra salg av skulpturen, kan man ikke regne med videre støtte
fra kommunen. En salgssum på 11 millioner vil dermed rekke til max 3-4 års
drift, deretter er Kunsthall tilbake i nøyaktig samme økonomiske situasjon som
i dag. Forskjellen er da bare at byen er en viktig skulptur fattigere.
Stabil, langsiktig drift er avhengig av langsiktige
økonomiske løsninger. Slike er svært vanskelig å skaffe. Kunsthall Stavanger må
revurdere sitt konsept i lys av det overordnede formålet, uten å binde seg opp
til verken bygning eller eierform.
Kunsthall fremover
I spennet mellom bygning, kunstverk og organisasjonsform ser
det ut til at kunsten nå taper. Det er underlig i en forening som har kunst som
formål og tre kunstnere i styret.
Vi antar at styret og ledelsen i Kunsthall ikke egentlig
hadde planlagt å selge skulpturen ut av byen. De har antakelig forventet at
kommunen eller private aktører skulle bli så forskrekket at man kjøpte
skulpturen. Slik kunne den bli stående og foreningen likevel få penger.
Isteden bør medlemmene se på hvordan man kan fremme og
formidle interessen for kunst og kultur under en annen paraply. Forslaget om å
slå sammen Kunsthall og MUST er fortsatt interessant, og kan gi en solid,
langsiktig løsning. Det viktigste er ikke hvem som eier bygningen eller hvor
man har kontor (!), men hvordan nyskapende kunst av internasjonal kvalitet kan
bli gjort tilgjengelig for Stavangers befolkning.
.
.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar