(Trykket i Stavanger Aftenblad 2.mars 2020)
Vi ønsker oss et levende og trivelig sentrum i Stavanger.
Derfor må vi ikke ta for store sjanser. Sentrumsplanen er vedtatt, men nå
foreslås stenging av Vågen i tillegg. Og det er foreslått å enveiskjøre
Løkkeveien og Lars Hertervigs gate. Det er to store problemer med dette.
Da Sentrumsplanen ble laget og vedtatt, tror jeg ingen tok
høyde for at veldig mye av kundetrafikken til sentrum forsvinner i de nye tunnelene.
Ferge- og hurtigbåttrafikken til Ryfylke er flyttet til Ryfast, så de som
tidligere handlet i sentrum på vei til og fra jobb kommer ikke innom sentrum
lenger. Snart åpner Hundvågtunnelen, og da vil langt færre komme innom sentrum
på vei dit. Og Eiganestunnelen vil lede mange Tasta- og Randabergbeboere utenom
sentrum. Dette må bety en drastisk nedgang av stopp-innom-handlingen på
sentrumshalvøya.
Det er ikke mange som bor eller jobber på sentrumshalvøya,
og det er ingen gjennomgangstrafikk. Da står vi igjen med besøkende som tar
seg en ekstra tur til sentrum. Hvem gjør det på en mandag klokken ti eller en
onsdag klokken ett? Skal man handle eller ordne noe på dagtid, gjør de fleste
det i nærheten av hjem eller arbeidssted. Folk strømmer til sentrum på
lørdagen, men butikker, frisører og tannleger kan ikke leve bare av
lørdagshandel. Det påstås at barnefamilier vil flokke til sentrum når det blir
bilfritt der, men de dropper ikke barnehage, skole eller jobb på hverdager. Og
fra fire og utover har de aller fleste av disse mer enn nok med å håndtere
middag, fotballtrening og skolekorps.
Færre kunder kan bety nedlagte butikker og tjenester, og med
stengte dører vil enda færre besøke sentrum.
![]() |
Skisse av gatenettet. Heltrukne gjelder stenging, prikkete gjelder enveiskjøring. |
Det andre problemet er at all trafikk må gjennom en eneste
rundkjøring. Hvis både Vågen, Kongsgårdbakken, Olav V’s gate foran Atlantic,
Kongsgata, Klubbgata og Nytorget stenger, gjenstår bare Bergelandstunnelen og
Verksgata, altså gjennom rundkjøringen på Bekhuskaien. Der skal for øvrig det
nye Tinghuset ligge, hvilket også skaper trafikk. De som bor eller arbeider på
sentrumshalvøya må altså stå i kø for å komme gjennom rundkjøringen. Da kan det
bli lite attraktivt å bo eller jobbe der, så enda færre bruker butikker og
tjenester.
Forskning viser at det er tre ting som holder liv i et
bysentrum: Tilgjengelighet, attraktivitet og bolig/arbeidsplasser. Vi
planlegger nå å redusere tilgjengeligheten drastisk, som kan bety færre
boliger/arbeidsplasser. Så øker vi attraktiviteten med grønne lunger og bilfrie
gater. Men hvor mange vil besøke bygatene bare for å spasere der på
hverdagene? – hvis butikkene og
tjenesteyterne har gitt opp?
Jeg har vurdert å unnlate å skrive dette, fordi jeg absolutt
ikke vil «snakke ned» sentrum. Men det er
verre å tie, fordi vi ennå har tid
til å tenke. Før vi gjør noe drastisk, må vi se hele gatenettet samlet, og
utrede konsekvensene skikkelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar