(Publisert i Stavanger Aftenblad 11.mai 2015)
Erik Fossåskaret sier til Aftenbladet at næringslivet svikter sitt ansvar overfor kulturlivet.
Erik Fossåskaret sier til Aftenbladet at næringslivet svikter sitt ansvar overfor kulturlivet.
Men hvem er dette abstrakte "næringslivet"?
For å ta et
helt tilfeldig eksempel: Byggmester Sagen AS, et ganske stort firma etter
norske forhold, eies i sin helhet av Jostein Skjæveland. Hvis firmaet gir en
kulturaktør hundre tusen kroner, betyr det hundre tusen kroner mindre til
Jostein. Det er han som betaler. Eller skal han redusere lønningene til de
ansatte så det går opp-i-opp? Hvorfor skal Jostein eller hans ansatte ta et
større ansvar for kulturlivet enn andre folk?
Et firma
består av eiere og ansatte. De satser pengene, arbeidskraften og fremtiden sin
på at firmaet skal gå bra, og håper jo at det skal lønne seg, altså at de får
litt utbytte, en grei lønn, og at de har langsiktige, trygge arbeidsplasser. De
kan håpe på å øke inntjeningen gjennom sponsing, gjennom å "styrke sin
merkevare", som Fossåskaret sier. Ja, det må være hovedpoenget for en
bedrift. En ansvarlig daglig leder kan ikke bare gi bort firmaets penger. For å
sikre lønnsom drift må sponsingen ha en konkret verdi for firmaet, og det er
dessverre langt fra alltid tilfelle. Det viser seg ofte at de som blir sponset,
selv handler sine private varer og tjenester hos konkurrentene til
giverfirmaet. Da er det jo liten grunn til å tro at sponsingen har noen særlig effekt
i markedet for øvrig.
I motsetning
til Fossåskaret er jeg en varm tilhenger av sponsing, og samfunnsansvaret er en
viktig årsak til at vi gjør det. Men skal man gi penger, må man gi av et
økonomisk overskudd. Ingen vil være med og dele underskuddet. Og da må man med
rimelighet kunne be om at mottakerne også viser en viss velvilje i retur, endog
lojalitet, samt at de selv aktivt tilbyr motytelser som har en reell verdi for
sponsoren.
Fossåskaret
burde heller adressere staten, fordi kulturmidlene er så skjevfordelt til
fordel for Oslo. Ut over bevillingene til de fem nasjonalinstitusjonene får
hver Oslo-borger 2.685 kr per hode i kulturbevilgninger (2013-tall) mens vi får
411 kr. Ta med Asker, som får enda mindre per hode fordi de bruker samme tilbud
som Oslofolket, og du har likevel en gigantisk differanse: Hadde vi fått like
mye kulturpenger per hode som Oslo og Asker, ville Rogaland hatt ca fem hundre
millioner kroner mer til kultur hvert eneste år. Da ville det begynt å svinge!
Man bør også
adressere begrensningen i skattefradragsreglene, som for øvrig ikke er laget av
sittende regjering. Reglene sier at man bare får trekke fra sponsing som
åpenbart er reklame, billetter, opptredener etc, altså utgifter som kan
dokumenteres å være til inntekts ervervelse. Jfr Skagen-saken i Høyesterett 2012.
Så hvis et firma gir 500.000 til et kulturformål og bare får firmanavnet nevnt
i annonser og programblad, får det kanskje føre 100.000 kr som
fradragsberettiget. De andre 400.000 kr er ansett som en ren gave fra firmaet.
En ansvarlig
ledelse som skal sikre bedriften og arbeidsplassene kan ikke uten videre gi bort
store pengegaver, uansett hvor gjerne de vil. Sponsing må skje på en slik måte
at næringslivet får noe konkret tilbake. Verken eiere eller ansatte kan
pålegges et større moralsk eller økonomisk ansvar for kulturlivet enn andre
folk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar