(Publisert i Stavanger Aftenblad 11.oktober 2016)
Landstrøm er bare skuebrød. Symbolpolitikk, som brukes for å
godkjenne en veldig forurensende aktivitet. Et cruiseskip bruker 200.000 liter
diesel hver dag på sjøen, mens en vanlig diesel familiebil bruker to liter (40
km kjøring per dag). Et cruiseskip bruker altså like mye diesel som 100.000
biler – hver dag! Og så skal vi liksom redde kloden ved å redusere biltrafikken
til Forus med noen hundre biler? Eller bruke landstrøm de timene båten ligger i
havn?
Stavanger satser på turisme. Flere direkteruter med fly og
flere cruiseskip skal skape aktivitet i byen. Vi bruker penger på å trekke
konferanser til byen, markedsføre Prekestolen og Jærstrendene, lage materiell,
invitere reisejournalister og delta på reiselivsmesser.
Samtidig legger vi stramme bånd rundt aktivitetene lokalt.
Folk skal ikke kjøre bil, vi skal slett ikke kunne parkere ved arbeidsplassene,
bompengene øker og fremkommeligheten for biler blir dårligere. I tillegg skal
vi skamme oss litt når vi fyller tanken. Og alt dette ville vært vel og bra
hvis det hadde vært noe annet enn en miserabel dråpe i havet.
Hvorfor er det slik? Fordi flytrafikk og cruisetrafikk ikke
måles. Stavanger skal redusere egne utslipp, men holdes ikke ansvarlig for de
utslippene vi selv skaper ved å øke fly- og cruisebruken. Som om jordkloden
tenkte at nei, de enorme utslippene fra båter og fly gjelder ikke, jeg
hensyntar ikke dem når jeg varmer meg opp.
For det er tvert imot. Utslippene fra fly er langt mer
skadelige for kloden enn utslipp fra biler. Flytrafikken slipper ut mer CO2 enn
verdens 129 ‘reneste’ land til sammen, og det slippes ut i en høyde hvor de
mange ulike gassutslippene gjør langt mer skade enn utslipp på bakken. Selv
vanndampen i flykondensstripene har negativ klimaeffekt.
«Men hvis vi ikke lokker folk til Stavanger, reiser de bare
til Bergen eller Oslo isteden», trøster vi oss med. Da er det liksom greit?
Nei, det blir som å si at jeg ikke legger på meg av et kakestykke – fordi noen
andre ville spist det uansett. Hvis det blir færre havner å besøke, og mindre
markedsføring, vil også antallet skip gå ned. Norge ligger ikke akkurat midt i
løypa, det er langt hit både med fly og skip.
Stavanger burde kjempe for at alle byer skulle redusere fly-
og cruisetrafikken like mye. Heftige nasjonale avgifter på fly og havner ville
hjelpe, kraftig nasjonal skattelegging av drivstoffet likeså. I dag er det
motsatt: Skip og fly i utenlandsfart betaler ikke CO2-avgift. De har et enormt
forbruk, forurenser verre per liter enn noen av oss, og slipper avgifter.
Ubegripelig!
Vi er så mo i knærne overfor turismen at Avinor har fått
bygge over 5.000 parkeringsplasser på Sola, mer enn dobbelt så mye som de 2.500
plassene i alle de åtte parkeringshusene i Stavanger sentrum. Men i sentrum
reduseres antallet p-plasser for å få folk til å bruke buss. Jeg ser ikke
logikken.
Hver nordmann har et CO2-fottrykk på ca 10 tonn per år
(utenom utenlandsreisene). En turist som flyr fra New York til Europa retur slipper
ut ca 2 tonn CO2-ekvivalenter bare på flyreisen. Fem slike reiser tilsvarer
hele ditt innenlandske årsforbruk! Hvorfor skal vi ta bussen til Forus, men
samtidig invitere turister fra Kina, Afrika og USA til å komme hit på ferie?
Hvorfor skremme store firma til Aberdeen og Oslo med våre strikte
parkeringsnormer, når det er langt bedre for oss at de ansatte bor her i byen –
med bilen sin – heller enn at vi blir avhengige av å lokke langveisfarende
ferierende miljøbomber til byen?
Skal vi vokse og sikre økonomien vår i fremtiden, må byen
satse på helt andre inntekter. Arbeidsplasser er den viktigste. Ifølge forskere
ved UiB legger en cruiseturist igjen knapt 300 kroner når de går i land. En fast
ansatt i et selskap på Forus betaler ca 300.000 kroner i skatt, og bruker det
meste av restlønna i Stavangers butikker, frisører, utesteder, på offentlige
avgifter, strøm og andre lokale tjenester. Da får det faktisk være greit at
arbeidstakeren av og til kjører bil, endatil med piggdekk.
Jeg er ikke bedre enn andre. Jeg flyr jevnlig og reiser med
store båter innimellom. Men jeg kan ikke se noen fornuft eller sammenheng i at
vi med åpne øyne legger hindringer i veien for bilkjøring til og fra
arbeidsplassene, samtidig som vi innstendig oppfordrer flest mulig til å ta fly
til og fra Sola, og inviterer allverdens cruiseskip til å kjøre fra Middelhavet
til Vågen.
Norge og Rogaland vil gjerne være et forbilde for verden på
så mange områder. Her har vi en kampsak hvor vi virkelig kan skinne. La oss
begynne med å se på utslippsregnskapene i sammenheng, og ikke bare skryte av
hvor flinke vi er på de bittesmå, lettkjøpte symbolhandlingene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar