Psykolog Tore Aune mener beskjedenhet er en
lidelse som ikke tas alvorlig nok, skrev Dagbladet en gang. Stavanger er fortsatt
behandlingstrengende.
Kommunedelplanen for Stavanger avgrenser byens
sentrum til området ca fra Bjergsted via Løkkeveien ned til Jernbanelokket,
ydmykt rundt kanten av Storhaug langs Bergeland og Pedersgata, frem til litt
før Bybrua, hvorfra grensen går tilbake langs kaiene. Alt i alt er sentrum definert til et område
på noe under en kvadratkilometer, som omtrent tilsvarer Mosvannet med
grøntområdene rundt. I ettertid av planen har en rapport om næringsarealer
påpekt behov for ”avlastningsarealer” for sentrum i retning Paradis, Urban
Sjøfront og Buøy (avlastning?), og man har vært opptatt av reguleringsplanen
for Sentrumshalvøya, som er så lite at hvis hele byens befolkning prøvde å dra
til byen samtidig, ville vi ikke engang klare å kile oss inn på ståplass.
Når sentrum er så knøttlite, både i
virkeligheten og i hodene våre, er det ikke rart at folk reiser til
kjøpesentrene isteden. Hva er poenget med å streve etter parkeringsplass for så
å klemme seg inn blant klesbutikkene i gågatene, hvis man likevel må ut av sentrum
for å kjøpe mat, en pakke spiker og ny koffert?
Nå skal det utarbeides ny kommunedelplan for sentrum. Det er
vår store mulighet til å få satt sentrumsgrensene så romslige at vi kan få en
rimelig størrelse på det fremtidige bysenteret, ikke minst med tanke på at
befolkningen skal vokse. Dette vil ha konsekvenser for bl.a handel, øvrig
næringsliv, bosetting, grøntarealer og transport.
For å holde liv i et bysentrum trengs først og fremst
boliger. Fastboende hindrer forslumming, det blir tryggere å gå i gatene med vaktsomme
nabokjerringer og flere folk ute. Sentrumsbeboere handler mat og andre varer og
tjenester i nærmiljøet, slik at flere små butikker og tjenesteleverandører
klarer seg. Så får vi heller akseptere at noen hus rives, og at det reises noen
høye bygg innimellom, helst i grupper, så de sammen skaper et godt visuelt bilde.
Høye hus er faktisk verken farlig, fetende eller ulovlig.
Så trenger vi hyggelige uteplasser, og da mener jeg ikke små
mørke parker med høye trær, jfr Lendelunden. De færreste går inn i en park bare
for å sitte der. Uterommene kan med fordel plasseres og tilrettelegges for en
kaffebar, et spisested eller en hyggelig liten pub, litt lekeapparater og noen
få blomstrende planter. Vi behøver ikke tradisjonelle grønne lunger, men
naturlige møtesteder for store og små som bruker nabolaget. Da blir det kjekt å
møtes på hjørnet.
Frisører, blomsterbutikker og annen handel må få lov til å
drive mellom boligene. Det samme gjelder lett industri som verksteder og mindre
vareproduksjon. Det har lenge versert en oppfatning om at produksjon må
avgrenses til industriområder, for å unngå støy og støv. Konsekvensene av dette
er at barn ikke aner hvordan varer og tjenester faktisk produseres, og at vi må
kjøre langt for å skaffe oss det vi trenger. Og bygg blir stående tomme. Men vi
trenger ikke stillhet på dagtid i sentrum, vi trenger liv og røre.
Det fjerde er transporten. Det er meningsløst å la folk
kjøre dør til dør når vi vet hva dette koster samfunnet både i arealbruk og
miljøproblemer. Vi trenger store arbeidsparkeringsplasser utenfor sentrum, med
matebusser som kjører folk til og fra jobb i hele sentrum, og månedskort som
omfatter både parkering og buss. Så blir parkeringen ledig til de som skal handle.
Jeg har sagt det før, og sier det ufortrødent igjen: Sentrumsbutikkene burde i
fellesskap leie alle p-plassene i byen, istedenfor å overlate dem til Europark
og Q-park. Da kunne byen tilby gratis parkering til alle handlende.
Men viktigst: La oss utvide sentrum til 4-5
kvadratkilometer. Innlemme mer av Vestre Platå og Våland, Paradis, Storhaug og
Østre Bydel. I dag er Østre Bydel riktignok en ganske kul bydel, men den er et
ingenmannsland, nesten uten butikker og andre tjenester. Her må vi stimulere
til mer boligbygging, og tillate både handel og lett industri. Og sørge for at
bydelen orienterer seg mot indre sentrum, ikke mot Hillevåg og Forus.
For å få dette til, trenger vi både sykkelstier og Nullen.
Som bør trille hvert tiende minutt fra Bjergsted langs Løkkeveien, over broen i
Paradis, Storhaug rundt helt ut til Lervig, så Pedersgata, Domkirkeplassen og ut Strandkaien. Og – halleluja
– en buss til, i motsatt retning! Disse Nullen-bussene vil bli fylt opp av
glade passasjerer. Javisst koster det penger, men det gjør sannelig både veier,
parkeringsanlegg og køsitting også. For ikke å snakke om fraflytting, hvor
skattepengene forsvinner til Sola, Sandnes eller Oslo isteden.
Nullen rundt sentrumshalvøya var ingen stor suksess, men det
skyldes at runden var for liten; det var raskere å spasere enn å vente på
bussen. Nullen rundt et utvidet sentrum blir noe helt annet. Da er det
plutselig både mulig og trivelig å besøke frisøren på Varden, kafeen på
Sølvberget og lampebutikken på Løkkeveien samme dag.
Vi er store nok. Vi kan ta oss råd til et større sentrumsområde
som er både tett utbygget og lett tilgjengelig. Me e’ fra Stavanger – va’ det
någe?
Flott innlegg! Deler av det har blitt publisert på facebook.com/Nullenfans ! :)
SvarSlettGo'e!
SvarSlett