(Trykket i Stavanger Aftenblad 22.mai 2014)
«Folk må begynne å sykle og ta bussen». Smak på den setningen. «Folk» må sykle, altså ikke jeg, du eller vi. «Flere» må ta bussen, slik at vi selv kan kjøre bil uten kø. Mange tenker slik.
«Folk må begynne å sykle og ta bussen». Smak på den setningen. «Folk» må sykle, altså ikke jeg, du eller vi. «Flere» må ta bussen, slik at vi selv kan kjøre bil uten kø. Mange tenker slik.
Derfor faller det også lett å forkaste de virkemidlene som
faktisk vil redusere biltrafikken. Vi vil ikke ha løsninger som virker på oss
selv, bare de som virker på andre.
Heftige fremtidige parkeringsrestriksjoner på Forus er et
slikt tullevirkemiddel. Det har ingen effekt på dagens trafikk eller utslipp,
det påvirker ikke deg eller meg, det skal bare virke på andre, på «folk» som skal
jobbe i kontorer som ennå ikke er bygget.
Det vikarierende miljø- og utslippsargumentet holder ikke.
Ja, vi må redusere utslippene. Men personbilkjøring står bare for ca 10% av de
totale CO2-utslippene i Norge, ifølge SSB. Og bilene slipper ut stadig mindre
CO2, nye biler har hatt en nedgang fra 180 til 115 g/km de siste ti årene. Når
vi samtidig bygger Ryfast og vil at flere skal jobbe i Stavanger men bo i
Ryfylke, er det meningsløst å skulle redde kloden ved å kjøre litt raskere til
Forus.
Det handler jo om køen. Vi liker ikke kø, og det er åpenbart
ikke vilje eller penger til å bygge verken bybane, togskinner eller flere bilfelt
til Forus. Derfor må noen ta bussen, noen må sykle, og disse «noen» får være de
som skal få arbeidsplass på Forus om tre-fire år, for ingen av oss vil ta
ulempene selv.
Vil vi bli kvitt køen til Forus? Før jul? Easy peasy.
Her er ti gode forslag:
- Rushtidsavgift.
- Forby folk å kjøre alene i bilen på Motorveien mellom 07-09 og 15-17. Samkjøring (to eller flere i bilen) vil øyeblikkelig halvere antall biler
- Hvis forrige punkt er utenkelig, påby i det minste samkjøring i venstre felt de samme periodene. Enebilister får ligge til høyre.
- Gi pålegg om at huseier/utleier innkrever parkeringsavgift av ansatte som får parkere i Forusområdet. Parkeringsavgiften settes lik eller høyere enn prisen på kollektivtransport.
- Gå sammen med næringslivet og sett opp små gratis ringbusser som kjører kontinuerlig gjennom Forus/Lura-området, i begge retninger, for å frakte ansatte og handlende mellom ulike kontor og butikker, så de klarer seg uten bil.
- Gå sammen med næringslivet om en felles firmabussløsning for ansatte til alle bydeler, uten at bussene går innom bysentrum, og uten at de plukker opp passasjerer underveis.
- La noen av firmabussene starte fra butikksentrene om ettermiddagen, så folk kan handle og ta med posene på bussen hjem.
- Belønn bedrifter som fremmer fleksitid for sine ansatte, så vi får spredt trafikken over mer tid. Bedriftslederne kan fortelle hvilke belønninger de ønsker.
- Belønn bedrifter som dokumenterer høy sykkel/kollektivandel blant sine ansatte, og bedrifter som stiller lånesykler (elsykler) og lånebiler til rådighet.
- Lodd ut skikkelig flotte premier (reisegavekort á kr titusen?) blant Forus-ansatte som sykler, går eller tar buss til jobb.
Uff nei, tenker noen nå. Ikke rushtidsavgift eller
samkjøring eller parkeringsavgift. Det kan jo gå ut over meg! Det er De Andre
som skal sykle og busse, så jeg kan cruise på motorveien uten den irriterende køen.
Vel, det er ikke slik det virker. Skal vi få trafikken til å gli, må vi våge å ta
grep som faktisk har effekt.
En stopp av fremtidig parkering på Forus betyr bare to ting.
For det første vil utbyggingen av Forus stanse, primært til fordel for Aberdeen
og Oslo. Resten vil forskyves til Randaberg, Sola/Tananger og Sandnes/Jæren, slik
at enda flere må kjøre enda lenger, med økte utslipp og mer kø. For det andre har
det ingen betydning for dagens kø til og fra Forus. Den fikser vi derimot med
disse ti enkle grepene.
Forslag nr 11. Hør på Ingebjørg Folgerø og vurder monorail en gang til.
SvarSlett