mandag 15. februar 2016

Taxi må lære av Uber


(Trykket i Stavanger Aftenblad 15.februar 2016)

I Uber-diskusjonen fremstilles drosjene som den store taperen. Men drosjer er sterkt offentlig subsidiert: De får 60% rabatt på bilavgiftene, og kommer derfor veldig godt ut av det når bilen etter noe tid skal selges brukt. I tillegg gir bilprodusentene ekstrarabatter til drosjer. En ny Ford Mondeo som kjøpes som drosje, fullt utstyrt med automatgir og det hele, koster drosjeeieren ca 100.000 kroner mindre enn det en vanlig kunde (f.eks en Ubersjåfør) må betale for samme bil. I tillegg kan drosjeeieren trekke fra ca 65.000 kroner i mva. Dette gir drosjene en stor prisfordel som burde gjenspeiles i tjenesten de leverer.
 
Det er likevel ikke nødvendig å lokke Uber til Stavanger med amnesti fra gjeldende regler. Slike aktører kommer når det passer dem; det er ingen fare for at «toget går», som Atle Simonsen frykter i torsdagsavisen.
 
I mellomtiden foreslår jeg at den regulerte drosjenæringen lager teknologiske løsninger som ligner Ubers, og at de gjør noe med opplæringen av sjåførene. Hvis jeg kan sjekke på en legal drosje-app hvilken karakter bilen og sjåføren har fått av andre kunder, og selv velge bil, vil jeg gladelig bestille fra drosjeselskapene. Og hvis de tilbyr sjåfører som faktisk vet forskjell på Konserthuset, Kulturhuset og Teateret, som ikke påstår at kortmaskinen er defekt og forlanger kontanter uten kvittering, og som ikke lager bråk på holdeplassen når kunder prøver (helt lovlig) å velge bil selv, øker sannsynligheten enda mer.
 
Min begeistring for Uber skyldes ene og alene at jeg vet hva jeg får når bil og sjåfør bestilles derfra.

2 kommentarer:

  1. Hvorfor er alle som skal uttale seg om taxi markedet så virkelighetsfjerne?
    Taxier må betale tilbake avgiftslettelsene når bilen selges før 4 år. Taxier flest kjører 120 000 km i året og fullstendig verdiløse etter 4 år. Derfor byttes mange etter 2-3 år og må betale tilbake halvparten av avgiftsreduksjonen og mva fradraget. Verditapet er den største utgiften, ikke nybil prisen alene.

    Alle andre virksomheter får fullt fradrag fra mva men ikke taxi og andre bil bedrifter. Bil i norge er dyrt.

    Taxi har ingenting å lære av Uber. Alt Uber gjør har taxi selskaper fått forbud mot å gjøre av dagens lover.

    Å si at taxi må lære av Uber er det samme som å si at alle kunder må lære av butikk tyven. Hvis de som ikke følger reglene skal sette standarden har vi anarki.

    Loven må endres slik at konkurransen virker i taxi markedet. Det betyr at bil eierne uansett hvem de er må kunne ta avgjørelser basert på sunn forretningsøkonomi og ikke være overstyrt av et polirisk utvalg med egne agendaer.

    Kvaliteten på dagens sjåfører er et resultat av lav timelønn. Ideen om at Uber og Haxi skal gi bedre kvalitet er virkelighetsfjern. Akkurat som forståelsen til taxibransjens problemer er like virkelighetsfjern.

    SvarSlett
  2. Å gi stjerner til sjåfører er ulovlig. Taxi bransjen var inne på noe liknende for ti år siden. Data tilsynet forbyr å lagre slikt om ansatte. Uber bryter loven her.

    SvarSlett