torsdag 22. februar 2018

Terningkast TAXI

Kjetil Rolness spør om vi ville akseptert at frisørbransjen var like regulert som taxinæringen. Svaret er åpenbart. Så er det også åpenbart at drosjene er hakket viktigere for samfunnet enn frisørene. Sjåføren skal hjelpe gamle og syke, se til at barn kommer trygt hjem, håndtere fulle folk med dårlig stedsans og tidvis liten betalingsvilje, anbefale gode spisesteder og kjenne lokale stedsnavn. Håper vi, iallfall.
Men istedet for å sørge for å levere dette - til en fornuftig pris - klamrer taxinæringen seg til streng regulering og forbud mot nye forretningsmodeller som Uber og bildelingsapper.


Kan taxinæringen forbli levedyktig uten de sterke reguleringene som hindrer konkurranse?


Ja, hvis de leverer det vi kundene faktisk vil ha. Det er faktisk ikke allverdens.
Prøv med dette:
  • Klar, tydelig identifikasjon på sjåføren, så vi vet at hen er godkjent og kjører lovlig.
  • Egenkontroll av at de er lokalkjent i hjemmeområdet.
  • Et bestillingssystem som gjør det mulig å velge det taxiselskapet som faktisk er best på pris. I dag må vi velge før vi ringer, uten å vite om de har ledige biler i området, og uten å ha sammenligningsmuligheter.
  • Mulighet til å bestille personbil hvis man ikke liker å kjøre buss (maxitaxi) til taxipris
  • Vennlig respons fra de andre sjåførene i taxikøen når vi ønsker å velge et annet selskap, slik at den valgte sjåføren ikke kryper sammen i skrekk for hetsen hen får hvis vi krever at vår utvalgte bil skal ta oss med og dermed 'snike i køen'. Til orienteering kan det koste alt fra kr 700 til kr 1450 å ta en taxi fra Gardermoen til Oslo. Da må vi ha reell valgfrihet.
  • Hvis prisene er fornuftige og prislisten klar, er vi faktisk åpne for å betale ekstra for tilleggstjenester: hvis sjåføren kan hjelpe noen ut av eller inn i huset, bære varer, ordne med barneseter og annet. Flyselskapene har lært oss å akseptere tilleggstjenester.
  • Kunnskap om den ukjente sjåførens vennlighet, kompetanse og renhold.
Det hele koker jo ned til at vi ønsker oss en helt ny app.
En app som viser biler fra alle selskaper, og hvor de er til enhver tid. Hvor vi selv kan gi sjåføren og bilen karakter etter turen, og hvor vi kan velge den bilen vi ønsker, både ut fra avstand, pris og karakternivå. Der kan vi også legge inn ekstrabestillinger som skiutstyr, barnesete, bærehjelp og annet.
Idag er taxibestilling verre enn lotto. Kommer bilen, og i så fall når? Forstår sjåføren norsk, vet hen hvor jernbanestasjonen ligger, er hen hyggelig? Det skal veldig lite til for å ordne dette.
Hvis bransjen vil.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar