søndag 23. oktober 2011

Om e-bøker (og Tore Renberg) (aug 2010)



(Aftenbladet Kultur august 2010)

Nei, Renberg er ingen økonom


Tore Renberg hevder at e-bøker og papirbøker bør koste det samme, og sier med en hoderisten at ”ingen sterk merkevare set prisnivået etter å ha spurt kva folk vil betala. Og boka er ein sterk merkevare”. Til det kan man kort bemerke at alle sterke merkevarer setter prisnivået akkurat slik. Derfor er en BigMac mange ganger dyrere i Norge enn i Kina. McDonalds justerer prisnivået slik at antall burgere multiplisert med antall kroner gir maks profitt. Er betalingsviljen for lav ift produksjonskosten, legger de ned utsalget.


E-bøker og papirbøker har ulik pris av to årsaker.


Kostnad for produsent


Det er ikke bare papiret som koster når bøker produseres. Boken skal trykkes (og trykkeriet skal tjene penger). Den skal fraktes rundt i landet, og den skal selges gjennom bokhandlere av ulike typer. Både fraktfirma og forhandler skal tjene penger. I tillegg står man gjerne igjen med et større opplag som ikke solgte likevel, og som i beste fall kan selges billig. E-bøker trenger kun en server og en trådløs tilkobling, og ferdigstilles idet den selges. Hele inntekten går til forlaget. Derfor er det betydelig billigere å selge en e-bok.


Verdi for forbruker


Kjøper jeg en papirbok, eier jeg en fysisk gjenstand. Jeg kan selge den brukt, gi den i gave, låne den ut. Mannen min kan lese den etter meg uten gnisninger. En e-bok, derimot, forblir på min personlige Kindle. Ikke engang han heime får lese den hvis jeg har tenkt å bruke lesebrettet selv (og det har jeg som regel). Dette er omtrent som å selge papirbøker som er lenket til nattbordet. Gjenbruksverdien er nær null.


Om grådighet


Man kan ikke sutre seg til lesere. Moralistiske argument om hva leserne burde være villige til å gi for et åndsverk er lite bærekraftige. Da er det bedre å bruke McDonalds-taktikken, og satse på flere solgte bøker til lavere stykkpris. Husk at lesebrett skaper potensiale for at selv ektepar sier til hverandre ”ja, dette var en super bok. Kjøp den selv, du. Den koster bare åttini kroner på Kindle’n din.”


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar